2toDrive (14).jpg

Tips voor coaches

In dit artikel lees je wat de rol van de coach is en wat de best practices zijn. Met deze tips zorg jij ervoor dat je een 2toDriver optimaal begeleidt. 

1. Bespreek elkaars verwachtingen
Vraag wat de jongere verwacht van het coachen en geef aan wat jij als coach van de jongere verwacht. Doe dit niet alleen op het moment dat je je aanmeldt als coach, maar ook bij iedere rit. De mate waarin een jongere ontvankelijk is voor feedback verschilt. De een vindt het het fijn om veel aanwijzingen te krijgen, bij de ander leidt dit juist weer af. Het is daarom belangrijk om elkaars verwachtingen goed van tevoren af te stemmen.

2. Geef positieve feedback  
Een coach is geen rijinstructeur, maar een aanspreekpunt die beginnende bestuurders helpt om bepaalde verkeerssituaties in te schatten. Door een gebrek aan rijervaring kan dit voor veel beginnende bestuurders lastig zijn. De coach geeft hierbij advies, maar bekritiseert niet. Leg bij alle feedback de nadruk op die dingen die goed zijn gegaan. Geef complimenten en beloon positief gedrag.

3. Praat niet teveel en straal vertrouwen uit.
De coach heeft een voorbeeldfunctie naar de jongeren toe. Hij of zij observeert en bekrachtigt positief gedrag. Op deze manier straal je vertrouwen uit, waardoor een jongere zelfverzekerder en beter gaat autorijden. Je voornaamste taak als coach is meekijken en observeren. Grijp alleen verbaal in als het strikt noodzakelijk is

4. Zorg voor een goede voorbereiding
Stel de jongere enkele vragen vóór vertrek. Voordat je de auto instapt zijn er best nog wel wat zaken om over na te denken. Welke route is er gekozen? Is de GPS juist ingesteld? Heeft iedereen zijn gordel om? Zijn de autospiegels goed afgesteld? Moet er nog getankt worden? Wat zijn de weersomstandigheden? Als een 2toDriver deze zaken goed voorbereid heeft, vermindert dit de kans op stress. Hierdoor kan hij of zij beter opletten en wordt de kans op ongelukken verkleind.

5. Evalueer iedere rit
Probeer iedere rit af te sluiten met een korte evaluatie. Gebruik hierbij een ‘top en een tip’. Hierbij vertelt de coach eerst wat hij goed vond gaan. Geef daarna een aandachts- of ontwikkelpunt mee.

 

Deel deze pagina